1. بررسی محصول از وبسایت سازنده
اولین اقدام، بررسی وجود محصول موردنظر در وبسایت سازنده است. برخی از محصولات افزونبر نام، یک کد محصول مشخص و یکتا دارند که با جستوجوی آن در سطح وب میتوان به اطلاعات و جزئیات دقیق آن دست یافت. معمولاً کد محصول یا شماره مدل را میتوان در بخش مشخصات فنی کالا در سایت فروشگاه پیدا کرد. پساز یافتن محصول در وبسایت سازنده باید مشخصات فنی درجشده را با مشخصات فنی اعلامشده توسط فروشگاه مقایسه کنید تا مغایرتی وجود نداشته باشد. مثلا با این روش محصولات دبلیو ام اف را به سادگی میتوانید ارزیابی کنید.
2.برسی قیمت
اما بسیاری از محصولات کد محصول ندارند. در این گونه مواقع باید موارد دیگری چون قیمت، تصاویر و اقلام همراه دستگاه را بررسی کنید. هرچند قیمت معیار مناسبی برای تشخیص یک کالای اصل از غیراصل نیست چراکه ممکن است آن محصول بهصورت عمده وارد شده باشد، از یک تأمینکنندهی دیگری با قیمت کمتر خریداری شده باشد یا قیمت آن برای بازارهای مختلف متفاوت باشد. اما در مواردی که قیمت فروشگاه با قیمت تعیینشده از سوی سازنده تفاوت فاحشی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که محصول موردنظر اصل نباشد. مثلا با این روش محصولات وی ام اف را به سادگی میتوانید ارزیابی کنید.
3.برسی مشخصات
بررسی تصاویر و اقلامی که همراه محصول ارائه میشود، یکی دیگر از راهها است. در برخی محصولات تصاویر جعبه و بستهبندی آنها نیز گذاشته میشود که میتواند در تشخیص محصول اصل مفید واقع شود. در نهایت باید گفت محصولاتی که مشخصات دقیق و تخصصی از آنها درج شده است، قابل اعتمادتر از بقیه هستند چراکه این امکان را میدهند تا با جستوجو کردن هر یک از آنها اطلاعات بیشتری بهدست بیاورید. مثلا با این روش محصولات WMF را به سادگی میتوانید ارزیابی کنید.
4. نظرات کاربران از محصول
بهسراغ دیدگاههایی بروید که خریدار محصول بوده و نظرشان را بهاشتراک گذاشته باشند. افزونبراین بررسی دیدگاههای کاربران در فروشگاههای اینترنتی خارج از کشور، اگر بتوانید همان کالا را دقیقاً با همان مشخصات در این فروشگاهها پیدا کنید هم خالی از لطف نیست. این کار در زمانی مناسب است که کالای موردنظر شما نظرات اندکی دارد یا هیچنظری درمورد آن ثبت نشده است. اگر گزارشهای مبنی بر اصل نبودن کالا زیاد باشد یعنی در بازار نمونههای تقلبی آن زیاد است بنابراین باید در خرید آن محصول کمی محتاطانهتر عمل کرد و بررسیهای بیشتری در مورد آن انجام داد.
پس از خرید کالای موردنظر، چگونه به اصل بودن یا نبودن آن پی ببریم؟
1. بررسی ظاهری بستهبندی
بستهبندی برای بسیاری از تولیدکنندگان از اهمیت خاصی برخوردار است. شرکتهای تولیدی معتبر، اصول بازاریابی را حتی در مورد بستهبندی محصولات نیز بهکار میگیرند، از اینرو به آن بسیار بها میدهند و برای آن استانداردهای خاصی تعریف میکنند. بنابراین اگر محصولی را از برند مطرحی خریداری میکنید، اصول مشخصی در مورد بستهبندی آنها رعایت شده است.
2.لوگوی سازنده
گاهی اوقات لوگوی برندها حاوی نکات ظریف یا مشهود است که در بستهبندی محصولات غیراصل میتوان متوجه مغایرت لوگوی درجشده با نمونهی اصلی شد. برای مثال از نظر کشیدگی، دفرمه بودن، ضخامت حروف یا شکل خاص یک حرف و حتی تغییراتی که شرکتها در لوگوی خود ایجاد میکنند. برای مثال برند WMF بصورت VMF باشد.
3.فونت و سبک نوشتههای روی جعبه
تولیدکنندهها عموما از یک یا چند فونت مشخص برای محصولاتشان استفاده میکنند. جهت اطلاع از این مورد میتوانید جعبهی سایر محصولات آن برند را مشاهده و با محصولی که خریدهاید مقایسه کنید. گاهی اوقات از این فونتها در وبسایت خود نیز استفاده میکنند. افزونبر این طرز نوشتهشدن یا سبک متون روی جعبه نیز مهم است. مثلا لوگوی WMF به این شکل است:
4.صحت و سقم اطلاعات درج شده روی جعبه
اطلاعات درجشده روی جعبه را با اطلاعاتی که در سایت تولیدکننده موجود است، مطابقت دهید. این اطلاعات شامل علائم تجاری، برخی مشخصات اجمالی، اطلاعات تماس و استانداردهای محصول میشود.
5. بررسی اقلام موجود در بستهبندی
تولیدکنندگان حداقل یک کاتالوگ یا بروشور را بههمراه محصول ارائه میدهند. برخی از آنها در وبسایت خود، اقلامی که همراه محصول ارائه میشوند را ذکر میکنند. همچنین بروشور محصول را میتوان از نظر فونت، کیفیت چاپ و اطلاعات نوشتهشده ارزیابی کرد. محتویات داخل جعبه نیز باید از نظر منظمبودن و قرارگیری هر یک از اقلام در محل صحیح، دستهبندی اصولی و سلامت ظاهری بررسی شوند. متاسفانه بعضی از فروشنده ها جهت منفعت، بعضی از اقلام کالا را برداشته و جداگانه بفروش میرسانند، مثلا زودپز های دبلیو ام اف دارای واشر هستند.
6. جایگاه برند
کپی برند های مطرح، لوکس یا گران دنیا کار بسیار مشکل یا غیر ممکنی است زیرا کپی کار ها با کالاهایی منحصر به فرد که بعضی وقت ها اصلا قابل کپی نیستند مواجه اند و با مشتری های خاصی طرف هستند، بنابراین سراغ برند هایی میروند که فروش زیادی دارد و قیمت متوسط یا ارزانی دارند مانند لوازم جانبی سامسونگ، لوازم مصرفی ال جی، قطعات خودرو، عطر و لوازم آرایش، لباس و کفش، مکمل های ورزشی یا ویتامین، زیور آلات... اما کپی گوشی اپل با IOS ، قطعات خودروهای لوکس، محصولات دبلیو ام اف... اصلا امکان پذیر نیست.
دیدگاه خود را بنویسید